Analiza NewConnect - Cloud Technologies

Emitent specjalizuje się w przetwarzaniu dużych zbiorów danych w celu zwiększenia skuteczności reklam emitowanych przez swoich klientów. Pod koniec zeszłego roku Spółka zawiązała współpracę z niewielkim producentem gier mobilnych, czego efektem był niedawny debiut gry „Bouncing Ball”. Spółka notowana jest na rynku NewConnect od maja 2012 roku.

Kluczowymi obszarami działalności Emitenta są platformy Behavioralengine.com oraz Behavioralmailing.com, ponieważ w głównej mierze to one umożliwiają Spółce zarządzanie treścią w Internecie. Pierwsza z nich służy do analizowania internautów za pomocą technologii behawioralnych, kierowaniu kampanii reklamowych i dostarczaniu rekomendacji w czasie rzeczywistym. Behavioralengine.com jest jedną z największych w Polsce hurtowni danych dla rynku reklamy internetowej i gromadzi anonimowe dane na temat kilkudziesięciu milionów użytkowników z blisko 500 tys. witryn internetowych. Z przedmiotowej hurtowni korzysta wiele znanych firm, do których zalicza się m.in. Google. Z kolei druga platforma ma za zadanie targetowanie e-mailingu również przy użyciu technologii behawioralnych. Jej głównym zadaniem jest poprawa efektywności kampanii reklamowych oraz zwiększenie wartości bazy klientów.

Kolejną platformą w ofercie Emitenta jest Mailingexchange.com, która za pomocą technologii programmatic buying łączy reklamodawców i wydawców. Programmatic Buying oznacza automatyczny zakup powierzchni reklamowej w momencie odwiedzania witryny przez internautę. Proces polega na tym, iż w razie odwiedzin danego serwisu przez internautę, ukazuje mu się reklama tego oferenta, który zapłacił za tę powierzchnię najwięcej. Reklamodawca bazuje na informacjach dostarczanych przez Emitenta, wskazujących intencje zakupowe i preferencje użytkownika. Dzięki temu uzyskuje on wydajne narzędzie służące do adresowania komunikatu, jedynie do konkretnych, zainteresowanych danym produktem lub usługą osób, przez co zwiększa skuteczność swojej reklamy. Na uwagę zasługuje fakt, iż cały proces odbywa się w czasie rzeczywistym. Platforma jest wykorzystywana przez blisko 100 baz mailingowych, a swoim zasięgiem obejmuje ponad 15 milionów unikalnych użytkowników. Na koncie ma już ponad 500 zrealizowanych kampanii reklamowych i ponad 100 obecnie aktywnych.

Manastick.com stanowi zaś nowy pion działalności Emitenta, który docelowo ma wypuszczać kilka gier mobilnych rocznie. Gry stworzone przez to studio mają być przeznaczone na urządzenia z systemem Android oraz iOS. Cloud Technologies liczy, że przychody ze sprzedaży gier mobilnych będą stanowiły zauważalną część obrotów firmy w 2015 r. Debiutancka gra „Bouncing Ball" wydana 2 kwietnia 2015 roku, zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Emitenta została pobrana blisko 4 mln razy . Gra udostępniana jest za darmo, a producent zarabia na zamieszczanych w niej reklamach. Warto nadmienić, iż premiera drugiej gry planowana jest na II kwartał 2015 roku.

Model biznesowy Emitenta opiera się na przychodach generowanych z reklam wizualnych kierowanych do szerokiego grona odbiorców, emitowanych za pośrednictwem serwisów internetowych. Istotny udział w sprzedaży Emitenta posiada również korespondencja e-mail zawierająca treści reklamowe, jak i nowy segment gier mobilnych, który zarabia na treściach reklamowych wyświetlanych podczas trwania gry.

Strategia rozwoju Spółki polega na rozszerzaniu swojej działalności o nowe rynki zbytu, przede wszystkim z Europy Środkowo-Wschodniej. Emitent zamierza równocześnie dywersyfikować portfel produktów i usług o technologie przeznaczone dla urządzeń mobilnych oraz wykorzystujących elementy inteligentnej sieci (ang. Internet of Things). Ponadto Spółka przewiduje zajęcie wiodącej pozycji wśród dostawców narzędzi służących do komunikacji w Internecie. Wśród priorytetów Emitenta znajduje się również poszerzanie grona odbiorców produktów oraz świadczonych usług, w szczególności przez docieranie do nowych segmentów rynku e-usług. Strategiczną kwestią dla Emitenta pozostaje także zwiększenie potencjału posiadanej przestrzeni reklamowej w serwisach internetowych oraz rozwój nowych e-usług dla odbiorców biznesowych.

Spółka obecnie realizuje projekt współfinansowany z środków UE w ramach Działania 8.2 POIG o wartości ponad 918 tys. zł. W ramach projektu stworzona zostanie platforma B2B automatyzująca procesy zakupu kampanii e-mailingowych w oparciu o model licytacji. Realizacja projektu ma przyczynić się do wzmocnienia pozycji konkurencyjnej Spółki.

 

Wyniki Finansowe

 

1 Przychody netto ze sprzedaży Cloud Technologies S.A. za lata 2012-2014 oraz za I kwartał 2014 i I kwartał 2015 roku.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportów okresowych Spółki.

 

2. Wyniki finansowe Cloud Technologies S.A. za lata 2012-2014 oraz za I kwartał 2014 i I kwartał 2015 roku. 

Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportów okresowych Spółki.

Rok 2014 okazał się dla Spółki bardzo korzystny, co doskonale widać po wzroście przychodów do poziomu 17,54 mln zł, co było ponad sześciokrotnie lepszym wynikiem, w porównaniu do obrotów osiągniętych w 2013 roku. Tak znacząca poprawa w sporej mierze wynikała z otwarcia nowych kanałów sprzedaży, które umożliwiły dotarcie do międzynarodowych klientów z segmentu e-commerce. Biorąc pod uwagę strukturę przychodów, najważniejszą składową w 2014 roku stanowiły usługi w zakresie reklamy internetowej świadczone w modelu efektywnościowym. Warto zaznaczyć, iż inwestycje niezbędne do uruchomienia nowych kanałów sprzedaży zostały sfinansowane ze środków pozyskanych w ramach emisji akcji serii C, opiewającej na kwotę 840 tys. zł.

Wynik uzyskany na poziomie EBITDA w 2014 roku wyniósł 10,9 mln zł i również okazał się znacząco lepszy, w odniesieniu do poziomu osiągniętego w 2013 roku (509 tys. zł). Analogiczna sytuacja wystąpiła na poziomie zysku operacyjnego oraz zysku netto, które w 2014 roku wyniosły odpowiednio 10,25 mln zł i 8,43 mln zł. W ślad za dobrymi wynikami finansowymi za 2014 rok, swoje wartości istotnie poprawiły wskaźniki ROE, ROA oraz ROS. Z wartości na poziomie odpowiednio 2,4%, 0,8%, 06% w 2013 roku, osiągnęły poziom 84,7%, 57,1% oraz 48,1% w 2014 roku. Poprawa rentowności w głównej mierze wynikała z zastosowania innowacyjnej technologii eksploracji dużych zbiorów danych oraz wysokiej efektywności targetowanych kampanii reklamowych.

Spoglądając na wyniki za I kwartał 2015 roku, można zauważyć, iż Spółce znacząco udało się poprawić zarówno poziom generowanych przychodów jak i zysku netto, mimo, iż początek roku należy zazwyczaj do najsłabszych w branży. W omawianym okresie Emitent osiągnął przychody ze sprzedaży na poziomie 5,63 mln zł oraz wykazał zysk netto w kwocie 2,44 mln zł, co w porównaniu do 40 tys. zł straty za I kwartał 2014 roku można uznać za spory sukces. Co więcej, z opublikowanego raportu za I kwartał 2015 możemy się także dowiedzieć, że Spółka w dalszym ciągu zamierza kontynuować działalność inwestycyjną skoncentrowaną na rynkach charakteryzujących się wysokim potencjałem wzrostu.

 

Analiza SWOT

Do mocnych stron Spółki należy zaliczyć pozyskanie zespołu posiadającego kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu gier mobilnych. Poprzez zastosowanie kompetencji z zakresu reklamy internetowej na rynku gier mobilnych, Spółka posiada możliwość usprawnienia procesu globalizacji swoich gier. Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia dywersyfikacji źródeł przychodów, pochodzących z wydanych tytułów. Jako atut Emitenta należy również wskazać wyjątkową łatwość prowadzenia działalności internetowej w skali globalnej, dzięki czemu Spółka powinna systematycznie docierać do coraz szerszego grona zagranicznych klientów.

Słabą stroną Cloud Technologies S.A. jest specyfika prowadzonej działalności, która w znacznej mierze polega na przechowywaniu i przetwarzaniu dużych zbiorów danych, w tym głównie cech użytkowników znajdujących się w bazie Emitenta. Wiąże się to z silnym uzależnieniem od ustawy o ochronie danych osobowych, która podlega częstym nowelizacją i na którą Emitent nie ma żadnego wpływu.

Szansę dla Emitenta stwarza wejście ze swoimi produktami i usługami na perspektywiczne rynki zagraniczne, mając tu głównie na uwadze ekspansję do krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Na korzyść Emitenta przemawiają również optymistyczne prognozy, co do wartości polskiego jak i globalnego rynku reklamy internetowej w kolejnych latach. Niebagatelny wpływ na przyszłe wyniki finansowe Spółki powinno mieć tworzenie nowych tytułów w segmencie gier mobilnych, które według zapowiedzi Prezesa Zarządu mogą stanowić istotny udział w przychodach Spółki w 2015 roku.

W związku z planowaną ekspansją na rynki Europy Środkowo-Wschodniej Spółka może być narażona na zmienność kursów zagranicznych walut, co może stanowić istotne ryzyko nie osiągnięcia zakładanych wyników finansowych. Warto zaznaczyć, iż większość płatności, które obecnie realizuje Spółka występują w walutach obcych, w tym głównie w euro. Ponadto istotny czynnik ryzyka dla działalności Emitenta mogą stanowić stosunkowo niskie bariery wejścia na rynek reklamy internetowej oraz rynek gier mobilnych. Doskonałym przykładem może być w istocie historia Cloud Technologies S.A, która z niepozornej firmy generującej zyski na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych, w okresie zaledwie jednego roku osiągnęła ponad 17 mln zł przychodu, przy ponad 8 mln zł zysku netto.

 

Powyższa analiza papierów wartościowych jest tylko i wyłącznie subiektywną opinią autora i nie jest rekomendacją w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów (Dz.U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715). Autor nie ponosi odpowiedzialności za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie niniejszego opracowania.