Analiza NewConnect - 11 bit studios

Główna oś działalności 11 bit studios polega na produkcji multiplatformowych gier wideo. Tytuły dedykowane są zarówno na platformy stacjonarne (konsole, komputery), jak i urządzenia mobilne (tablety i smartfony z systemami Android lub iOS). Dystrybucja tytułów odbywa się niemal w całości w drodze cyfrowej, niewielka część jest dostępna w klasycznej, pudełkowej wersji. Elektroniczne wersje produkowanych tytułów można nabyć w sklepach internetowych, takich jak Steam, GOG, Gamers Gate, czy własną platformę - Games Republic.



Portfolio produktowe polskiego producenta obejmuje tytuły takie jak: This War Of Mine, This War of Mine: The Little Ones, Spacecom, Anomaly Warzone Earth, Anomaly Defenders, Anomaly Korea, Anomaly 2, Sleepwalker’s Journey, Funky Smugglers. Gry produkowane przez 11 bit studios zostały wyróżnione szeregiem nagród, w tym: Apple Design Award, Best of PAX, Independent Games Festival Audience Award, SXSW Matthew Crump Cultural Innovation Award, a także Games4Change, Best Gameplay oraz People’s Choice Award.



11 bit studios potrafi produkować tytuły, o których piszą nie tylko media branżowe, ale też gazety takie jak The Guardian, The New York Times czy Der Spiegel. To pokazuje, że zespół deweloperów potrafi wytworzyć gry, na które nie można nie zwrócić uwagi. Można jednak mówić o swojego rodzaju marce, którą trudno jest wytworzyć na tak dużym rynku, jakim jest rynek gier wideo.



Spółka działa na rynku gier wideo w skali globalnej, koncentrując się głównie na regionach charakteryzujących się największym i najszybciej rosnącym rynkiem zbytu, tj. kraje takie jak Stany Zjednoczone i Kanada, Europa Zachodnia, Australia i Nowa Zelandia. 11 bit studios jest obecne w każdym segmencie tego rynku, jako twórca gier (development), wydawca (11 bit launchpad) oraz dystrybutor (Games Republic).



Uruchomiona w 2014 roku 11 bit launchpad to nowa platforma, służąca wydawaniu gier niezależnych zespołów, działających zarówno w Polsce, jak i za granicą. Studio zapewnia wsparcie merytoryczne na każdym etapie – koncepcyjnym, produkcyjnym, marketingowym i sprzedażowym. Games Republic zaś to platforma dystrybucyjna dedykowana tytułom cyfrowym, dodatkowo wzbogacona o model afiliacyjny, dzięki czemu użytkownicy mają możliwość stworzenia własnego sklepu według własnych wymagań.



We wrześniu br. zarząd 11 bit studios złożył wniosek o zatwierdzenie prospektu emisyjnego w związku z dopuszczeniem akcji na rynek regulowany GPW. Po gwałtownych wzrostach z listopada 2014 r., wywołanych sukcesem „This War of Mine”, średnia wartość rynkowa Spółki wynosi około 145 mln zł i pozwala jej ubiegać się o zmianę rynku notowań bez przeprowadzenia oferty. W parze ze wzrostami kursu akcji, rosną również wyniki finansowe 11 bit.
 
Wyniki finansowe

Wyniki finansowe 11 bit studios S.A. za lata 2012-2014 oraz pierwsze półrocze 2014 i 2015 (dane w mln zł)


Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportów okresowych Spółki

 

Rok 2014 był dla spółki rekordowy, zarówno jeśli chodzi o skalę odnotowanej sprzedaży oraz rentowność. Przychody ze sprzedaży produktów wyniosły 15,6 mln zł, to jest 3,6-krotny wzrost w porównaniu do 2013 roku, natomiast EBITDA i zysk netto wyniosły 11,5 mln zł oraz 9,2 mln zł. Względem poprzedniego roku, stanowi to odpowiednio wzrost o 625% i 816%.



Gwałtowny wzrost wyników to głównie efekt sukcesu rynkowego This War of Mine, którego debiut odbył się w listopadzie 2014 r. Już po dwóch dniach od premiery przychody pokryły koszy produkcji. Gra przez długi czas zajmowała wysokie miejsca w najpopularniejszych serwisach sprzedających gry komputerowe w wersji elektronicznej.



W 2014 roku prowadzone były działania mające na celu dywersyfikację źródeł przychodów. Spółka chcąc się uniezależnić od działalności produkcyjnej, dołączając do osi biznesowej działalność polegającą na wydawnictwie gier (projekt 11 bit launchpad). Uruchomiono również wyżej wcześniej wspomnianą nową sieć dystrybucji (projekt Games Republic), w której 11 bit studios systematycznie poszerza katalog dostępnych tytułów.



W 2015 roku spółka niewątpliwie pobije dotychczasowe rekordy, jeśli chodzi o generowaną sprzedaż oraz wyniki finansowe. Już po pierwszym półroczu 2015 r. osiągnięto ponad 80% wyników za 2014 r. Przychody wyniosły 13,3 mln zł, co stanowi 731% wzrostu względem 1,6 mln odnotowanych w analogicznym okresie roku poprzedniego. Stratę z działalności powiększoną o amortyzację na poziomie 0,87 mln zł z pierwszego półrocza 2014 zamieniono na 9,5 mln zł zysku EBITDA, natomiast zysk netto w omawianym okresie wzrósł o 8,6 mln zł względem 2014 r. i ukształtował się na poziomie 7,6 mln zł.
 


Analiza SWOT



Zespół 11 bit studios pokazał, że potrafi stworzyć tytuły wysokiej jakości, a dzięki kreatywnemu podejściu wychodzić poza dotychczasowe schematy. Tym samym stanowi to mocną stronę 11 bit, która pozwala budować markę na rynku gier wideo i docierać do szerszego grona graczy i krytyków. Niewielki zespół deweloperów pozwala tworzyć atrakcyjne gry trzymając koszty w ryzach, które charakteryzują się znacznie niższym poziomem niż w krajach zachodnich.



Słaba strona prowadzonego biznesu wynika ze specyfiki działalności polegającej na produkcji gier wideo. Spółka wpierw ponosi nakłady, które zwracają się dopiero w momencie pozytywnego przyjęcia produktu przez rynek. Istnieje ryzyko opóźnienia premiery gry, co może wynikać z różnego rodzaju czynników: błędne oszacowanie harmonogramu prac, niedoszacowanie kosztów produkcyjnych i ograniczony dostęp do finansowania. Przełożenie premiery może również być spowodowane problemami technicznymi na płaszczyźnie warstwy programistycznej. Powyższe wpływa na stopę zwrotu możliwą do osiągnięcia z realizacji danego projektu.



Szansą dla rozwoju 11 bit studios są projekty uruchomione w ubiegłym roku – platforma wydawnicza i dystrybucyjna, stanowiąca odpowiedź na uzupełnienie oferty w segmencie rynku gier wideo. Powyższe pozwoli Spółce dywersyfikować osiągane przychody. Szansę stanowi również rozwijanie sprawdzonych produktów (jak np. nowe odsłony This War of Mine).
 
Dodatkowej szansy należy upatrywać w dynamicznie rozwijającym się rynku oraz w globalnym zasięgu działalności. Dzięki bazowaniu na elektronicznej dystrybucji gier, spółka przy stosunkowo niskich nakładach jest w stanie dotrzeć do krajów, charakteryzujących się jako największe i najszybciej rosnące rynki zbytu (jak Ameryka Północna, Europa Zachodnia), co zwiększa szanse na sukces rynkowy nowych tytułów.

Z jednej strony, zespół 11 bit stanowi o sile spółki, z drugiej strony – bazowanie na wąskiej grupie deweloperów stanowi zagrożenie dla prowadzonej działalności. Wyzwaniem dla zarządu spółki może okazać się utrzymanie dotychczasowych, kreatywnych i ambitnych pracowników.
 
Ewentualna ich utrata może wpłynąć na jakość i terminowość produkcji gier. Ryzyko jest o tyle istotne, że osoby wchodzące w skład twórców This War of Mine wydały na własną rękę grę PixWing, bez udziału 11 bit. Istnieje więc ryzyko odejścia pracowników na rzecz rozwoju projektów własnych. Zagrożenia dla działalności spółki należy również upatrywać w specyfice odbiorców produktu – są to klienci detaliczni, indywidualni gracze. Sukces uplasowania gry na rynku może być utrudniony z uwagi na zmienne gusta konsumentów, trendy rynkowe oraz zmienną modę. Przed rozpoczęciem prac, konieczne jest określenie kierunków zmian w przyszłości. To, czy zostały one słusznie ocenione nie jest znane aż do momentu premiery, w którym spółka nie jest w stanie przewidzieć popytu.